Kustantamon kilpailuetu

Kirjailijan pitäisi olla helppo tulla pistäytymään, vaikka kahville tai näyttämään keskeneräistä tekstiä.

Näin päivän Helsingin Sanomat referoi Bonnierin kirjayksikön toimitusjohtajaa Maria Curmania.

Samansuuntaisia kommentteja lausui eilen eri medioissa Bonnierin neuvonantajana toimiva Leena Majander-Reenpää. Jos hieman ylitulkitsen lausuntoja, he tahtovat sanoa, että kirjailijat ovat kustantamon tärkein kilpailuetu ja siksi kirjailijasuhteisiin tulee panostaa. Tulkitsen heitä näin epäilemättä siksi, että ajattelen itse samalla tavalla. Tietenkin haluankin ajatella, koska olen kirjailija.

Aloitin kirjailijanurani kustantamossa, jota Curman kuvaa. Vuosituhannenvaihteen Tammeen, joka sijaitsi silloin Urho Kekkosen kadulla, oli helppo pistäytyä pienemmällekin asialle. Vastaanottoa hoitaneen Riitan kanssa vaihdettiin kuulumiset, ja eikös käytävällä kulkenut ohi muutama muukin tuttu. Puolentusinan sananvaihdon jälkeen pääsi viimein hoitamaan varsinaista asiaa (hieman nopeammalla ja tylsemmin pääsi, jos tapaaminen oli Ilonan kanssa, koska Ilonan huone sijaitsi heti sisääntulon vieressä).

Sen jälkeen on tapahtunut paljon niin kustannustoimialalla, yksittäisissä yhtiöissä kuin minussakin.

Paluu menneeseen ei ole mahdollista eikä toivottavaa. Omakohtaisista kokemuksista pystyn kuitenkin sanomaan, että kannustus, ajan antaminen ja välittäminen ovat kirjalliselle työlle tärkeitä katalysaattoreita.

Ehdoton valtaosa kirjailijoista hakee mahdollisimman hyviä kirjallisia suorituksia, siis pyrkii kirjoittamaan mahdollisimman hyviä kirjoja. Hyvien kirjojen tekemisessä auttaa, jos ympärillä on sellaisia ihmisiä, jotka pystyvät tukemaan kirjailijaa tässä hankkeessa vinkkaamalla, innostumalla ja paijaamalla.

Kirjoittaminen on henkimaailman juttuja, kustantaminen ihmisbisnestä.

On erittäin ilahduttavaa huomata, että Bonnierin vaikutusvaltaiset naiset puhuvat voimakkaasti kirjailijasta ja kustantamosta samassa virkkeessä. Jaan heidän kanssaan näkemyksen siitä, millainen on hyvä kustantamo. Jos sanat materialisoituvat teoiksi, uskallan povata yhtiölle hyvää. Tietoinen viesti tähän suuntaan annettiin jo eilen, kun WSOY kertoi palkkaavansa kaksi uutta kustannustoimittajaa.

Mainokset
Kategoria(t): kustannusbisnes, Tammi, WSOY. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s