Melkein tyhjennetty

Sanoma sai viimein myytyä R-kioskit, joita se on kaupitellut vuoden päivät. Näin operaatio ”WSOY:n putsaus” on melkein valmis.

Sanoman Trade-liiketoimintaryhmä, jota ollaan nyt ajamassa alas, muodostui käytännössä Rautakirjasta. Rautakirja oli itsenäinen pörssiyhtiö, kunnes enemmistöosakas Sanoma, silloinen SanomaWSOY, lunasti muut osakkaat osakevaihtotarjouksella kymmenisen vuotta sitten.

SanomaWSOY:lle oli tullut Rautakirjan osake-enemmistö Sanoman ja WSOY:n fuusiossa viime vuosituhannen lopulla. Fuusioituneista yhtiöistä WSOY omisti noin kolmanneksen Rautakirjasta, Sanoma noin viidenneksen.

Sanoma-WSOY-fuusiossa WSOY toi konserniin paitsi kolmanneksen Rautakirja-omistuksen myös operatiivista liiketoimintaansa, yleisen kirjallisuuden kustannustoiminnan ja oppimateriaalikustannustoiminnan sekä kiinteistöomaisuutta. Kiinteistöistä on osin luovuttu (esimerkiksi kesäpaikka Suvikunta, jonka osti Poju Zabludowicz), osin ollaan luopumassa (WSOY:n yleisen kirjallisuuden pian tyhjenevä toimitila Helsingin Bulevardilla).

Yleisen kirjallisuuden kustannustoiminnan Sanoma myi viime vuonna Bonnierille. Sama ostaja shoppaili myös WSOY-taustaisen Porvoon kirjalogistiikkayhtön viime viikon lopulla.

Sanoma-WSOY-fuusiosta jäljelle on jäänyt käytännössä vain WSOY:n oppimateriaalikustantaminen, aiempi WSOYPro, nykyinen SanomaPro. Sitäkin on slimmattu: jyväskyläläisyksikkö Docendo siirtyi vähän aikaa sitten kaikessa hiljaisuudessa MBO-kaupalla yhtiön johdolle.

Rautakirjan osista Sanoma-konserni on myynyt muun muassa Finnkinon (viime vuonna ruotsalaiselle pääomasijoitusyhtiölle), Suomalaisen kirjakaupan (viime vuonna Otavalle) ja R-kioskit tänään norjalaiselle Reitanille.

Oppimateraalibisnestä Sanoma WSOY-kaupalla halusikin. Ilmeisesti oppikirjoja ei saanut vaivattomammilla manöövereillä.

Mainokset
Kategoria(t): kustannusbisnes, Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: Melkein tyhjennetty

  1. Tuomas Kilpi sanoo:

    Minusta ”slimmaaminen” ei ole kaikkein osuvin sana kuvastamaan Sanoman panostusta oppimateriaaleihin. Yhtiöhän sai Bonnierilta Tammen oppimateriaalikustannustoiminnan samassa kaupassa, jossa Bonnier osti WSOY:n. Lisäksi Docendon julkaisuohjelmassa on pääasiassa yleistä tietokirjallisuutta, ei oppikirjoja. Eli uusi Sanoma Pro on kyllä selvästi suurempi ja vahvempi oppimateriaalikustantamo kuin aiempi WSOYPro.

  2. Slimmaamisen sijaan olisi pitänyt kirjoittaa virtaviivaistamisesta, jota Docendon irrottaminen oli. Juu, tottahan Sanoma Learning on nykyisin aivan muuta kuin WSOY:n oppi- ja ammattikirjakustantaminen oli viime vuosituhannella. Sanoma Pro Suomessa, entinen Bonnier- eli nykyinen Sanoma Utbildning Ruotsissa, Malmberg Alankomaissa, Nowa Era ja jokin digitaalinen hommeli Puolassa, unkarilainen oppikirjakustantamo… Jotain varmaan unohtui.

  3. Tuomas Kilpi sanoo:

    Moni minua viisaampi oli muuten aikanaan sitä mieltä, että Sanomaa kiinnosti WSOY:ssä juuri Rautakirja, joka oli tärkeä jakulukanava Sanomien lehdille. Reilussa kymmenessä vuodessa moni asia on muuttunut: netti voittaa kioskit.

  4. Lehtijakelustahan piti vielä muutama vuosi sitten tulla Sanoman painopiste aikakauslehtien ja oppimateriaalien rinnalle. Rakennettiin jakeluorganisaatiota Venäjälle ja Itä-Eurooppaan. Ei onnistunut. Vetäydyttiin. Melkoisia strategisia suunnanmuutoksia yhtiössä on tehty. Hyötyjiä lienevät ainakin liiketoimintojen ostajat.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s